Formex Nordic Space 2017


I entréhallen möts besökaren av Formex tema Nordic Space. En sparsmakad utställning där den norrländska naturen står i centrum och där man inte ser ett spår av prylar och tingestar. Under de skira tyger som vajar från taket står det spegelklädda podier, väldigt dekorativa och när man närmar sig dem ser man dess innehåll, skogens pynt.
Som en motpart till den lugna temautställnngen är Coco Design Trendrestaurang, Coco Funivers. Det är en färgstark, sprakande och galen värld där ledord varit fritänkande, rymd och tillåtande. Inget jag gick i gång på så därifrån blev det inga bilder.

Finaste montern hade Mateus, skapad av Jan Rundgren. Jag är ingen fan av Mateusprodukter men den härligt vårinspirerande utställningen föll mig helt i smaken. Ljus björkträ, tunna vita böljande tygstycken, vita golv och rena linjer.
Roligaste utställningen var Handarbetetsvänner där man kunde lära sig att vika origamilikande tygstycken.




Rosa, terracotta, gammelrosa, ja nästan lila var den accentfärg jag såg mest.
Och lite petrolgrönt och turkosblått men även klassiskt marinblått fanns att beskåda. Det r ganska mycket mönster på textilier, både grafiska-och blommönster.




Rotting fanns lite här och där. Mest i form av korgar och lampskärmar. Enkla tyglampor såg jag i var och varann monter, tunna linnetyger och en sladd. De "rustika/antika" möblerna lever kvar, det fanns en mängd sådana i form av pallar, bänkar och bord. Rustikt porslin, som här från Nordahl är också stort på Formex 2017. Beiga krukor i rustik formgivning var väl representerade på Formex.

De här två borden från Nordahl skulle jag vilja ha om jag hade en trädgård eller ett orangeri. Fina stenskivor på ett tunt järnstativ. En mässfavorit.




Vem vann tvålkriget? Tja det var nog ganska oavgjort, hittade ingen ny kandidat så det fick bli en gammal favorit, Vakinme.
Avslutningsvis - blomman för dagen. Fanns ingen solklar vinnare här. Man kan dock konstatera att kaktusen har gjort sitt uttåg. Nedanstående blomsterarrangemanget tyckte jag visade de mest seeda färgerna på en annars ganska så mörk mässa. Väggar och montrar i svart, brunt och greig, väldigt dämpade kulörer för att vara en vårmässa.




1 kommentar: